Przejdź do głównej zawartości

O mnie

Moje zdjęcie
Michał
Warszawa, Mazowieckie, Poland
Michał, rocznik 93. Pracownik banku. Specjalista z zakresu FX. Absolwent niezłych, warszawskich uczelni. Mam całkiem fajne życie, którego niezwykle ważnym fragmentem są Podróże - zwykle te mniejsze, rzadziej te duże. Do tego wszystkiego jeszcze pasjonat polityki, uważny obserwator życia publicznego. Miłośnik sportów siłowych i dobrego jedzenia (żarłok :)

Kijów - Między Wschodem a Zachodem

Dzięki rozbudowanej ofercie tanich lotów i bardzo zachęcającym cenom na miejscu, Ukraina stała się w ostatnich latach jednym z najchętniej odwiedzanych przez Polaków państw. Oczywiście głównym celem weekendowych wyjazdów jest dla nas Lwów, nie znaczy to jednak, że nie warto odwiedzić Kijowa - stolicy i największego miasta za naszą wschodnią granicą. Stolica Ukrainy nie jest w prawdzje najpiękniejszym miastem w którym byłem, trzeba jednak przyznać, że ma w sobie coś bardzo, bardzo pociągającego. Może to kwestia burzliwej, ciągle świeżej historii, może niesamowitego połączeniu tego co wschodnie a co zachodnie a może mnogości alternatywnych (Serio!) rozrywek. W każdym razie Kijów mnie wciągnął i wiem, że tam wrócę, zwłaszcza, że dwa dni, które spędziłem w stolicy Ukrainy to zdecydowanie za mało na poznanie tego jakże ciekawego miasta. 

Zwiedzanie Kijowa sugeruje rozpocząć od Placu Niepodległości (Majdanu Nezałeznosti), zwanego popularnie Majdanem. To kultowy punkt na mapie miasta. Każdy kto odwiedza Kijów, bez względu na cel swojej wizyty, prędzej czy później trafi właśnie tam. To wielki, monumentalny plac, otoczony socrealistycznymi budynkami. Na środku placu stoi kolumna, ze szczytu, której patrzy na nas słowiańskie bóstwo  - Brzeginii (Berehynii). Jest tez parę innych pomników a nad wszystkim góruje wielki jak wszystko w Kijowie Hotel Ukraina (Dawniej Hotel Moskwa -  nawet takie szczegóły przypominają nam o historii Ukrainy). Krajobraz placu uzupełnia dumnie powiewająca ukraińska flaga.



Majdan to nie jest jednak tylko wielki plac w centrum miasta. To coś zdecydowanie ważniejszego, to symbol ukraińskiej walki o wolność i miejsce pamięci ofiar tej walki. Właśnie na Majdanie Ukraińcy dwukrotnie zebrali się aby wyrazić sprzeciw wobec polityki byłego prezydenta Wiktora Janukowycza. Pierwszy raz w 2004 roku w ramach tzn. Pomarańczowej Rewolucji a drugi raz na przełomie 2013 i 2014 roku, kiedy w wyniku starć  z oddziałami milicji obywatelskiej wielu demonstrujących zginęło. To drugie wydarzenie, nazwane Euromajdanem przyniosło daleko idące konsekwencja, również (choć nie tylko!) pozytywne - Jak choćby odsunięcie od władzy prezydenta Janukowycza.  



Plac Niepodległości przecina wielka Aleja Chreszczatyk. To miejsce w którym dobitnie widać dążenia Ukrainy do bycia częścią zachodniego świata. Choć Chreszczatyk zabudowany jest socrealistycznymi bryłami to jest chyba najbardziej europejską ulicą w kraju. Są tu tłumy ludzi, niezłe restauracje, sklepy znanych sieciowek z uwielbianą przez Ukrainców Zarą na czele, pare ssklepów odzieżowych z wyższej półki, drogerie, perfumerie i sklepy z elektroniką. Chreszczatyk to zdecydowanie ta bogatsza (A właściwie najbogatsza!) Ukraina.



 



Spacerując po Kijowie nie sposób nie zauważyć, że miasto obfituje w zabytki architektury prawosławnej. Najważniejszym obiektem sakralnym w mieście jest Ławra Peczarska, czyli oddalony od centrum miasta klasztor,  siedziba Metropolity Kijowskiego i jedno z najchętniej odwiedzanych przez pielgrzymów miejsc w kraju. Symbolem miasta są zdobiące główną cerkiew Ławry złote kopuły, które świetnie prezentują się ze szczytu pobliskiej dzwonnicy. Okolice Ławry, choć tłumnie odwiedzane przez turystów to jednak zupełnie inna Ukraina niż ta przy Chreszczatyku. Są tam małe, lokalne sklepiki, parkujące maszrutki i proszące o pieniądze („Wasze dzięgi”) babuszki. No i do tego wszyscy się znają. Jest powiedziałbym.. małomiasteczkowo.





Poza Ławrą Peczarską z zabytków sakralnych warte zobaczenia (choćby z zewnątrz) są również Ulokowane w Centrum miasta: Sobór Mądrości Bożej (Sobór Sofijski), Monaster Świętego Michała Archanioła czy wreszcie znacznie bardziej kameralna, położona przy skarpie nad Dnieprem Cerkiew Św. Andrzeja (Na zdjęciu poniżej). 


 

W środku niemal wszystkie znane cerkwie Kijowa są bardzo bogato zdobione, często ociekające złotem, jak np. Zamieszczone poniżej wnętrze jednej z cerkwi w kompleksie Ławry Peczerskiej.


Wizyty w Kijowie nie można uznać za zaliczoną bez spaceru po Padole. To położona poniżej skarpy, przy samym Dnieprze (Zupełnie jak moje Powiśle) stara część miasta. Nie jest to jednak starówka w klasycznym rozumieniu. Padół to dzielnica "alternatywna", mnie przypomina Krakowski Kazimierz. Sporo kamienic ozdobionych jest ciekawymi muralami a na środku Placu Kontraktowego (Powiedzmy, że to centralny punkt Padołu) stoi wielki diabelski młyn. Padół dysponuje niezłym zapleczem gastronomicznym a wieczorem dzielnica zamienia się w mała (małą bo małą ale jednak) młodzieżową imprezownie. 




Na Padole mieszka tez sporo starszych ludzi, takich którzy żyją tam od zawsze, a już na pewno mieszkali tam zanim dzielnica zyskała drugą młodość. Można powiedzieć, że na Padole "młode miesza się ze starym" :). Czyli zupełnie tak jak u mnie - Na Powiślu.



Bardzo miłym zaskoczeniem są nowoczesne bulwary nad Dnieprem, podobne do naszych, warszawskich. Pewnie najprzyjemniej tu latem, zwłaszcza, ze nabrzeżne jest gęsto zalesione. Jeszcze większym zaskoczeniem okazał się wielki, częściowo przeszkolony taras widokowy, zawieszony nad skarpą nieopodal Majdanu. Roztacza się z niego piękny (Naprawdę piękny!) widok na rzekę, jej okolice, kijowskie mosty i dzielnice Padół. Nawet blokowisku i kominki fabryczne w tle nie psują tej ciekawej kompozycji. Zdecydowanie warto się wybrać. 



Wiele przewodników wspomina również o Złotej Bramie, czyli średniowiecznej bramie wjazdowej (A właściwie jej rekonstrukcji) do Grodu Jarosława - zbudowanego przez wielkiego władcę Jarosława Mądrego grodu, który w X wieku był niemal lokalnym mocarstwem. Mieszkańcy Kijowa odwołują się do dziedzictwa Księcia Jarosława Mądrego i potęgi stworzonego przez niego grodu (A może można byłoby  powiedzieć państwa?). Moim zdaniem dla przeciętnego turysty Złota Brama nie jest szczególnie atrakcyjną wizualnie. Ale warto o niej wspomnieć aby zobrazować długą historie miasta. 


Jak już pisałem w Kijowie mnóstwo jest wielkich, monumentalnych, wręcz przytłaczających budynków, zbudowanych za czasów ZSRR. Ale jak się okazuje To całkiem podobnie budowało (buduje?) się też w wolnej Ukrainie. Po całym mieście rozsiane są wielkie, kilkunastopiętrowe budynki, na oko w większości z lat 90ych. Czy to piękne? Moim zdaniem raczej nie, ale na pewno ciekawe (I trochę przygnębiające zarazem). 




I to by było właściwie wszystko co widziałem w Kijowie i mogę szczerze polecić.Wiem, że miasto oferuje znacznie więcej atrakcji niż te  z których miałem przyjemność korzystać. Tak jak pisałem, planuje kolejną wyprawę do Kijowa, tym razem latem. Koniecznie chce zobaczyć bajkowe (albo psychodeliczne Hah!) miejsce - Aleje Pejzażową, nazywaną kijowskim Parkiem Guell, wejść do wnętrza Soboru Sofijskiego (W końcu to muzeum narodowe!!) i zobaczyć z bliska pomnik Matki Ojczyzny (z daleka widać go z dzwonnicy przy Ławrze). Chciałbym również przespacerować się bulwarami nadrzecznymi latem, wypić piwko na plaży na jednej z dnieprzańskich wysp a na końcu odwiedzić któryś z wielkich muzycznych klubów (Wiecie, ze Kijów to wielkie centrum muzyki elektronicznej?). No i oczywiście spróbować ukraińskiej kuchni w nowym wydaniu w Ostatniej Barykadzie - kultowej restauracji ukrytej w podziemiach Majdanu. Ale o tym wszystkim napiszę po kolejnej wizycie w Kijowie :) Czyli pewnie tego lata. 

Jak widzicie Kijów nie jest piękny. Jest za to miastem ciekawym. Czy warto się wybrać? Moim zdaniem tak, zwłaszcza jeśli interesuje nas historia najnowsza i chcemy zobaczyć na żywo jeszcze istniejące resztki poprzedniego systemu, które za kilka (naście) lat pewnie będą przeszłością. W Kijowie dosyć mocno widać jeszcze ten "postradziecki" świat ale chyba z czasem coraz mniej, jak już pisałem Ukraina gna ku zachodowi i chyba jednak to dobrze :). 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wybrzeże Amalfitańskie w 1 dzień - moja relacja :)

Cześć, jest szaro, zimno i ponuro, dlatego dla ocieplenia klimatu zrelacjonuje moją ekspresową wyprawę na Wybrzeże Amalfitańskie, czyli Amalfi Coast. Panoramiczny przejazd z paroma postojami w najsłynniejszych miejscowościach zajął mi jeden dzień. To bardzo krótko jak na tak piękny region. Niestety nie udało mi się odwiedzić paru miejsc, które miałem w planach, dlatego nie mogę napisać przewodnika. Za to chętnie napisze relacje, która może posłużyć jako krótki poradnik i inspiracja, dla osób, które podobnie jak ja, mogą na zwiedzanie tego WSPANIAŁEGO wybrzeża poświęcić tylko 1 dzień.  Zrobiona przeze mnie Panorama Positano - na zachęte do dalszego czytania i oglądania. I ja i pewnie większość z Was, wyprawę na Wybrzeże Amalfi rozpocznie w Neapolu, przy stacji Porta Nolana (ewentualnie stacje dalej, przy dworcu Napoli  centralne - swoją droga paskudna okolica :/), z której odjeżdża Cirumvesuviana, kolej obsługująca aglomeracje Neapolu. Swoją drogą warto dodać, że przez pewien czas po zj

Europejska stolica chaosu!! Czyli.. Co zobaczyć w Neapolu?

Niestety pandemia szaleje na dobre. Wygląda na to, że najbliższe miesiące będą bardzo trudne dla miłośników podróży. Liczę, że dzięki szczepionce, w przyszłym roku uda nam się wrócić do normalność, ale na razie musimy zadowolić się wspomnieniami. W połowie października (tak, wiem, że znowu zapuściłem bloga), przed wprowadzeniem znacznych obostrzeń, udało mi się wyskoczyć na parę dni do Neapolu. Z chęcią podzielę się z Wami relacją z wyprawy do tego.. dziwnego miasta.  Jaki jest Neapol? To dobre pytanie, choć odpowiedź na nie została już opisana na blogach setki razy. Większość blogerów, opisując wizytę w stolicy Kampanii (duży ale biedny region na południu Włoch), pisze, że jest to miasto, które się albo kocha albo nienawidzi. Ja nie byłbym tak radykalny. W Neapolu są rzeczy fajne jak i niefajne, dlatego moim zdaniem można to miasto trochę lubić ;). Na pewno Neapol jest chaotyczny, brudny ale i bardzo wyrazisty. Trudno przejechać przez nie obojętnie, a w globtroterskim świecie to już d

No to ZACZYNAMY!!

Cześć, mam na imię Michał i urodziłem się 1 września 1993 roku (Trudno nie uznać tej daty za interesującą) na Dolnym Śląsku, gdzie spędziłem pierwsze 19 lat życia. Od 7 lat mieszkam w Warszawie. Jestem typowym korpoludkiem i przyznam szczerze, że naprawdę to lubię. Od dziecka uwielbiałem historie i geografie, naturalne jest więc to, że w dorosłym życiu moją wielką pasją stały się podróże. Od kilku lat wielokrotnie w ciągu roku wyjeżdżam na krótkie, weekendowe wyjazdy, głównie citybreaki. Po powrocie szczegółowo dziele się wrażeniami z zainteresowanymi (I nie tylko zainteresowanymi Haha!). Myślę, że z podróży wyciągam wiele, sporo osób twierdzi też, że ciekawie opowiadam. Kilkukrotnie słyszałem nawet sugestie aby zacząć opisywać swoje wyjazdy i w końcu się zdecydowałem. Na blogu postaram się szczegółowo relacjonować moje krotkie (A pewnie i nie tylko) podróże. Mam nadzieje, że niektórym się spodoba. Zachęcam do czytania 😉